خبرهای ویژه

rahbari
» نقش زن در تربیت و تعلیم » مهم ترین محور دوستی و محبت در جامعه و خانواده ، مادر است

تاریخ انتشار : 1397/05/17 - 14:58

 کد خبر: 170
 999 بازدید

مهم ترین محور دوستی و محبت در جامعه و خانواده ، مادر است

  حجت‌الاسلام والمسلمین سعید سلیمی (عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران) با بیان این‌ که « مهم‌ترین اولویت در تربیت، تربیت دینی است » گفت: فرهنگ و تربیت جامعه را مادران شکل می‌دهند. مهم‌ترین محور محبت و دوستی در جامعه و خانواده مادر است. اگر مادر باشد خانواده شکل می‌گیرد لذا مادر در عین […]

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید سلیمی (عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران) با بیان این‌ که « مهم‌ترین اولویت در تربیت، تربیت دینی است » گفت: فرهنگ و تربیت جامعه را مادران شکل می‌دهند.
مهم‌ترین محور محبت و دوستی در جامعه و خانواده مادر است. اگر مادر باشد خانواده شکل می‌گیرد لذا مادر در عین حال که آرامش‌دهنده است تربیت‌ کننده فرزندان نیز است.
جامعه مجموعه‌ای از همین فرزندانی است که در خانه زیر نظر مادر تربیت می‌شوند ، بنابراین می‌توان گفت فرهنگ و تربیت جامعه را مادرها شکل می‌دهند و حالات روحی و ویژگی‌های مادر تاثیر ژنتیکی در کودک دارد.
این استاد اخلاق و معارف اسلامی با اشاره به این‌که « اخلاق و رفتار و آموزه‌های زبانی مادر در تربیت فرزند اثر دارد » گفت: جامعه که مجموعه‌ای از همین بچه‌ها هستند در کلاس تربیت مادران بزرگ شده‌اند ، البته به خاطر اینکه سرگرمی‌ها و رسانه‌ها زیاد شده متاسفانه در خانواده‌های ما زمینه برای گفت‌وگوی مادر و فرزندها کمتر شده است و این مساله آثار سوء خود را بر جای می‌گذارد.
امروز می‌بینیم پدر و مادر از نظر روحی ، روانی و اخلاقی یک جور هستند و فرزندان جور دیگری ، یعنی بچه‌های ما نسل رسانه‌ها شدند در صورتی که باید تربیت شده مادرها می‌شدند.
وی وجود اشتغالات و گرفتار‌ی‌های شغلی برای برخی از مادران را یکی از عوامل این موضوع عنوان کرد و گفت: این مساله سبب شده که رابطه آنها با فرزندان کمتر شود یعنی بیشتر از آنکه یک رابطه مادر و فرزندی باشد یک رابطه هم‌ خانه‌ای شده است .
با هم زیر یک سقف هستند اما آن رابطه آموزشی و تربیتی در بین آنها کم‌رنگ است. مادرها باید بدانند که مهم‌ ترین وظیفه و رسالت‌ شان تربیت فرزند است و نباید به هیچ نحو در انجام این وظیفه کوتاهی کنند.
سلیمی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین پیامی که مادران می‌توانند از زندگانی حضرت زهرا (س) بگیرند چیست ؟ گفت: مهم‌ ترین پیام این است که تکیه‌ گاه اصلی تربیتی باید در بحث تقویت ایمان و عمل صالح باشد ، زیرا خوشبختی جامعه و فرزندان به عمل صالح ، ایمان و آداب صحیح معاشرت دینی‌شان است و اینکه دنبال خدمت به مردم باشند ، دنبال ظلم ، مردم‌ آزاری و مال حرام نباشند و توجه به آخرت داشته باشند.
ما باید اولویت اول را در تربیت فرزندان به تربیت دینی بدهیم یعنی ایمان‌شان قوی شود و آداب و معاشرت‌شان درست باشد و ادبیات توهینی نداشته باشد و از پول حرام پرهیز کنند و دنبال گرفتن دستی از دیگران باشند .
این امر می‌تواند به صورت مستقیم یا با استفاده از ابزارهای نوین همچون فیلم و سریال و هنر نهادینه شود و روی فرزندان یک نظارت و مدیریت مناسبی باشد.


برچسب ها : , , , , , ,
دسته بندی : نقش زن در تربیت و تعلیم
ارسال دیدگاه