خبرهای ویژه

rahbari
» زنان شهیده در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس » شهیده طیبه سادات زمانی موسوی

تاریخ انتشار : 1398/02/13 - 19:11

 کد خبر: 13482
 762 بازدید

شهیده طیبه سادات زمانی موسوی

روزنامه اطلاعات به تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۳۵۷ نوشت: طیبه زمانی نماینده امام در طبس، به گلوله بسته شد و حاج آقا بزرگ کنگاوری در مراسم ختم ایشان گفت: من معتقدم که خون این سیده جوان رژیم شاه را از ریشه بر خواهد کند.

نام : طیبه السادات
نام خانوادگی : زمانی موسوی 
تاریخ تولد : ۱۳۳۴/۰۸/۱۹
تاریخ شهادت : ۱۳۵۷/۱۰/۱۷
نحوه شهادت : توسط رژیم طاغوت در تظاهرات

نقل قول از مادر شهیده :

شهیده طیبه السادات زمانی موسوی شهید شاخص دانشجویی در ۱۹ آبان ماه سال ۱۳۳۴ در خانواده ای مذهبی و روحانی در روستای گودین کنگاور دیده به جهان گشود، وی یکی از منادیان واقعی حیا وحجاب بود که سرانجام در روز ۱۷ دی ماه سال ۱۳۵۷ الله اکبر گویان به درجه رفیع شهادت نائل آمد؛

طیبه دختر بسیار باهوش و مذهبی ای بود، از همان دوران اولیه زندگی علاقه وافری به خواندن و فراگیری قرآن داشت و از آنجا که در خانواده ای مذهبی هم زندگی می کرد، در ۵ سالگی او را به مکتبخانه ای در روستایمان فرستادیم و او توانست با استعداد درخشان خود قرآن رابه خوبی فراگیرد و بسیار زیبا و روان تلاوت کند.
طیبه بسیار پرجنب وجوش و فعال بود و از همان کودکی روحیه ظلم ستیزی داشت به گونه ای که با هرگونه تبعیض و ظلم در حق افراد، مخالفت خود را ابراز می کرد ضمن اینکه به مسایل مذهبی اعتقادی خاص داشت و احترام به بزرگترها از جمله اصلی ترین خصوصیات او بود.
طیبه السادات، تحصیل خود را عمدتا به صورت متفرقه ادامه داد و جز در سه سال اخیر دوران متوسطه به مدرسه نرفت اما به دلیل هوش بسیار بالایی که داشت توانست به همین صورت دوران تحصیلش را به اتمام برساند و سپس در رشته مهندسی شیمی دانشگاه مشهد پذیرفته شود.
تحصیل در شهری بسیار دور و بزرگ شاید برای خیلی از افراد آن هم در آن زمان مشکلات زیادی داشت اما طیبه با روحیه فعال و مذهبی اش، هرگونه سختی را تحمل کرد و در دوران دانشجویی هم با همین روحیه جزو فعالین در دانشگاه شد و به خط امام (ره)  پیوست و فعالیت های سیاسی خود را در آن زمان در دانشگاه ادامه می داد به طوری که هنگامی که به کنگاور بازمی گشت عمده ترین سوغاتی اش، اعلامیه های حضرت امام خمینی(ره) بود که در بین مردم شهرستان توزیع می کرد.

طیبه دختر بسیار فداکار و مهربانی بود، همواره با برخود خوش،  پذیرای دوستان و خانواده و اقوام بود، سعی می کرد هیچ گاه تلاوت دعای کمیل را فراموش نکند ضمن اینکه روزهای دوشنبه و پنج شنبه را روزه می گرفت و به تزکیه نفس خویش اهتمام ویژه ای داشت.
طیبه در تشکیل انجمن های اسلامی در دانشگاه و نیز برنامه های مذهبی همواره نقش موثری داشت و علاوه بر  این موارد در زمینه عکاسی، هنر، خیاطی، بافندگی و … هم فعالیت می کرد.
وی همچنین در حادثه زلزله طبس در گروه امداد امام به همراه دیگر دانشجویان به طبس رفت و با تمام توانش به مدت یک ماه مشغول خدمت به یتیمان و بی سرپرستان شد.

دخترم کمک به مردم را اصلی ترین وظیفه و رسالت خود می دانست و معتقد بود باید تا آخرین قطره خون در مقابل ظلم و ظالم ایستاد و نگذاشت که ذره ای از اهداف عالیه اسلام دور شد به همین منظور همواره در تظاهرات شرکت می کرد و به مبارزه با رژیم منحوس پهلوی می پرداخت که بالاخره در همین راه هم به شهادت رسید.

از اینکه خداوند به من توفیق داد که بتوانم چنین فرزند شایسته ای را تقدیم اسلام و انقلاب کنم خداوند را شاکرم و امیدوارم که همچنان جوانان ما در راه حفظ اسلام و انقلاب اسلامی مان بکوشند و پاسدار خون شهدا باشند چرا که طیبه ها رفتند تا انقلاب و اسلام زنده بماند و این وظیفه همه جوانهای ماست که ادامه دهنده راه ایشان باشند.

نقل قول از خواهر شهیده :

ایشان ضمن تایید گفته های مادر می گوید: همانطور که مادرم فرمودند طیبه از هوش زیادی برخوردار بود به نحوی که با وجود اینکه بیشتر دوران تحصیل خود را در منزل سپری کرد اما توانست در رشته ای خوب در یکی از بهترین دانشگاه های کشور پذیرفته شود. طیبه علاوه بر تحصیل علاقه بسیار زیادی به مسایل مذهبی داشت و حجاب و پاسداری از آن را سرلوحه زندگی خود می دانست که در همین راه هم شربت شهادت را نوشید.
طیبه از همان سالهای ابتدایی زندگیش همواره به نماز اول وقت اهمیت بسیار می داد ، تلاوت قرآن و رفتن به مسجد جزو برنامه های روزانه او بود ضمن اینکه در کنار تحصیل و فعالیت های مذهبی به پدر و مادر هم در امور روزانه منزل کمک می کرد و روحیه نوع دوستی و اخلاق مذهبی به وضوح در رفتار و کردار ایشان پیدا بود.
زمانیکه کماندوهای رژیم به بیمارستان اطفال مشهد حمله نمودند او به همراه دیگر دانشجویان به کمک و یاری کودکان شتافت و در کنار تحصیل و فعالیت های مذهبی، همواره سعی در کمک به همنوعان خود داشت و این را یک وظیفه انسانی و مذهبی می دانست.
ایشان ادامه می دهد: خواهر من به راستی اسوه پاکی و صبر بود و در دستیابی به اهداف و اعتقادات اسلامی و مذهبی اش از هیچ راهی فروگذار نمی کرد ضمن اینکه در این راه سختی های زیادی را هم تحمل کرد حتی چندین بار به دلیل مساله حجاب و تاکید فراوان و رعایت آن از مدرسه اخراج شد اما همچنان تا لحظه شهادت بر سر اعتقاد و ایمان خود ایستاد.

طیبه از همان لحظه ورود به دانشگاه فعالیت های مذهبی و البته سیاسی خود بر علیه رژیم  پهلوی را آغاز کرد ، هم در انجمن های اسلامی دانشگاه شرکت می کرد و هم از دانشجویان پیرو خط امام بود که با پخش اعلامیه ها و صحبت های امام خمینی (ره)  به روشنگری افکار عمومی می پرداخت و همیشه پای ثابت تظاهرات بود.
طیبه روز ۲۶ دیماه ۵۶ که روز آزادی زن اعلام شده بود به همراه دیگر دانشجویان پیرو خط امام به تظاهرات پرداخت و از حجاب این ارزش الهی حمایت کرد و رژیم شاه آنان را دستگیر نمود اما بلافاصله با پیام آیت ا… شیرازی آزاد شدند.
همانطور که گفتم طیبه همیشه در تظاهرات شرکت می کرد و سرانجام در تظاهرات روز ۱۷ دیماه ۱۳۵۷ کنگاور و به دست دژخیمان رژیم طاغوت به فیض شهادت نایل آمد.
از آنجا که شهیده طیبه السادات به عنوان یکی از منادیان و مدافعان حجاب شناخته شده بود روزنامه اطلاعات به تاریخ ۲۰ دی ماه ۱۳۵۷ نوشت: طیبه زمانی نماینده امام در طبس، به گلوله بسته شد و حاج آقا بزرگ کنگاوری در مراسم ختم ایشان گفت: من معتقدم که خون این سیده جوان رژیم شاه را از ریشه بر خواهد کند.
در آخرین بار نیز طیبه، تعداد زیادی از عکسهای شهدای مشهد و زلزله زدگان طبس را با خود آورده بود تا در معرض دید همگان بگذارد اما تقدیر چنین بود که این نمایشگاه توسط وی هرگز برپا نشود البته دوستان طیبه صبح روز بعد از شهادتش نمایشگاه را برپا کردند و این بار عکس خود شهیده طیبه السادات بود که بر سردر نمایشگاه خودنمایی می کرد و جلوه ای روحانی به آن بخشیده بود.

منبع : مرصاد نیوز


برچسب ها : , , , , , , , , , ,
دسته بندی : زنان شهیده در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
ارسال دیدگاه