خبرهای ویژه

rahbari
» زنان شهیده در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس » شهیده تهمینه(زهرا) قلی پور اردکانی

تاریخ انتشار : 1398/03/17 - 12:56

 کد خبر: 13989
 918 بازدید

شهیده تهمینه(زهرا) قلی پور اردکانی

شهیده زهرا قلی پور اردکانی از جمله زنان مبارزی بود که قبل از انقلاب به فعالیت­های سیاسی می­ پرداخت و در سال ۱۳۵۹ به عنوان امدادگر به جبهه می ­رود. در سال­های پایانی جنگ، به فیلم­سازی روی می ­آورد.

نام : تهمینه(زهرا)
نام خانوادگی : قلی پور اردکانی
شهرستان : استان گلستان
نام پدر : علی بمان
بخش / شهر  : گلستان – علی آباد
تاریخ تولد: ۱۳۳۹/۰۱/۰۳
دهستان :  ساورکلاته
تاریخ شهادت: ۱۳۷۲/۱۲/۲۶
محل شهادت : ارمنستان
نحوه شهادت : اصابت موشک به هواپیما c-130   توسط نیروهای درگیر در قره باغ 

 

شهیده تهمینه(زهرا) قلی پور اردکانی از جمله زنان مبارزی بود که قبل از انقلاب به فعالیت­های سیاسی می­ پرداخت و در سال ۱۳۵۹ به عنوان امدادگر به جبهه می ­رود. در سال­های پایانی جنگ، به فیلم­سازی روی می ­آورد.
شرکت در کلاس های فیلمسازی جهاد دانشگاهی آغاز آشنایی ایشان با شهید محمد رضا است. آشنایی که به پیوند روحانی و جاودانه منجر می شود. ثمره این پیوند زندگی شیرین و بی آلایشی است که هر چند کوتاه اما برای همه آشنایان الگو می شود.
تهمینه و محمد رضا در کنار هم فیلم های «بچه های بالا چلی» ، «گلبهار» و «بور ناز» را می سازند. به جز این ها خود به نوشتن فیلمنامه های «طلوع دوباره» ، «دشت سرخ» و مادر همت می گمارد.
سر انجام در شامگاه ۲۶ اسفند سال ۷۲ در هشت کیلومتری شهر استیپانگراد – مرکز قره باغ ارمنستان هواپیمای ایشان هدف موشک زمین به هوای نیروهای درگیر در قره باغ قرار گرفت و روح این ۲ فرزانه عاشق به همراه ۲ فرزند دلبندشان (سارا و محمدتقی ) راه ملکوت اعلی را پیش گرفته و لباس سرخ شهادت را تن پوش خویش ساختند.  
کتاب قطار احمر که به همت خانم فائزه شکیبا نوشته شده به زندگی وی در قالب داستان می پردازد که انتشارات روایت فتح آن را به چاپ رسانده است.

 

منابع :

  1. سامانه خدمات الکترونیک ایثار
  2. شبکه اطلاع رسانی راه دانا
  3. نوید شاهد

برچسب ها : , , , , , ,
دسته بندی : زنان شهیده در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
ارسال دیدگاه