خبرهای ویژه

rahbari
» نقش زن در تربیت و تعلیم » دغدغه کار و فعالیت اجتماعی زنان ، نشات گرفته از نگاه فمنیستی

تاریخ انتشار : 1397/05/17 - 14:53

 کد خبر: 147
 1026 بازدید

دغدغه کار و فعالیت اجتماعی زنان ، نشات گرفته از نگاه فمنیستی

زن و نقش او درکلام امام خامنه ای از جایگاه ویژه ای برخوردار است . ایشان برای زن دو نقش اساسی اساسی قائلند . نقش همسری و نقش مادری که در پی نقش اول برای یک زن رخ می دهد.

زن و نقش او درکلام امام خامنه ای از جایگاه ویژه ای برخوردار است . ایشان برای زن دو نقش اساسی اساسی قائلند . نقش همسری و نقش مادری که در پی نقش اول برای یک زن رخ می دهد.

نقش زن درنگاه امام خامنه ای

توجه به نقش همسری در سخنان ایشان تا جایی است که معتقدند حتی اگر زنی پس از ازدواج تمایلی به فرزند آوری نداشته یا امکان فرزند آوری برایش فراهم نباشد ، بازهم رسیدگی به نقش مهمی به نام همسری برای او باقیست .

از نگاه ایشان شوهرداری با تمام توقعات ، انتظارات ، بد اخلاقی های بعضی مردان کاری بس دشوار است و البته در کنار همه این سختی ها ، بتوان محیط خانه را گرم و صمیمی و داری سکنه قرار داد ، هنری بزرگ و جهاد است.

البته توجه به امر باعث خواهد شد ، زنان خود و نقش شان را در خانواده کوچک نشمارند و در جهت انجام وظایف محوله تلاش فروان نمایند.

مادری وظیفه اساسی زنان
اما به نظر می رسد ، مهمترین و سخت ترین وظیفه زن ، نقش مادری است و در جای، جای سخنان مقام والای ولایت برآن تاکید شده است . زیرا مهمترین و بهترین ثمره ازدواج و تشکیل کانون خانواده به دنیا آوردن فرزندان صالح و تربیت صحیح و دینی آنهاست.

مادری و تربیت فرزندان
البته تربیت ، نباید ساده تلقی شود ، بلکه وظیفه ای است ، سخت و دشوار که تنها از عهده زن بر می آید و به همین جهت نقش زن در این مقوله نیز بسیار مهمتر و اساسی تر از مرد مطرح می شود . این زن است ، که با تربیت صحیح و یا نادرست زمینه خوشبختی و عاقبت بخیری فرزندش و نهایتا اجتماع را رقم می زند.

زن وفعالیت اجتماعی
کار و فعالیت های اجتماعی یکی از دغدغه هایی است ، که امروزه دامن گیر بسیاری از زنان و دختران جامعه ما شده است و به نظر می رسد ، نشات گرفته از نگاه فمنیستی زنانه ، سوغات و ره آورد ، فرهنگ غرب باشد .

ره آوردی که بدون هیچ تفکر و تدبری از سوی بعضی متولیان فرهنگ پذیرفته شده و آرام و بی صدا به خورد زنان ما داده شده است . تقلیدی کورکورانه که تاثیرات منفی آن همین امروز هم قابل مشاهده می باشد.

نگاه مقام معظم رهبری به این مقوله نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است . ایشان معتقدند زنانی که به خاطر فعالیت های اجتماعی خارج ازمنزل که متوقف به آنها نیست ، فرزند آوری و تربیت فرزند و شیردادن به بچه و بزرگ کردن و در آغوش گرفتن بچه را رها می کنند ، دچار اشتباهند و اسلام این را اجازه نمی دهد.

از کلام ایشان بر می آید که بهترین روش برای تربیت فرزند آغوش مادر است ، محبت و عشق سرشار مادرانه است نه مربیان مهد ها و نه پرستاران کودک، و البته کسانی که خود را از این موهبت الهی محروم کنند هم به خودشان ، هم فرزندشان و نهایتا به جامعه ضرر رسانده اند.

نتیجه گیری
بنا براین مادری و تربیت فرزند به عنوان شغل اول زنان مطرح است و اگر زنی توانست این کار را به نحوه احسن انجام دهد ، می تواند به فعالیت های خارج ار منزل نیز مشغول شود. اما هرگز نباید نقش مادری و همسری خود را فدای فعالیت اجتماعی اش نماید. یک زن باید بداند اگر فعالیت اجتماعی اش لطمه ای به زندگی زناشویی و نقش مادری او وارد می کند آن را رها کند و تنها به کار اصلی وظیفه ذاتی خود بپردازد.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : نقش زن در تربیت و تعلیم
ارسال دیدگاه