خبرهای ویژه

rahbari
» نقش زن در تربیت و تعلیم » ایمان مادر در شکل‌گیری اخلاق فرزند نقش مهمی دارد

تاریخ انتشار : 1397/05/17 - 15:01

 کد خبر: 176
 1063 بازدید

ایمان مادر در شکل‌گیری اخلاق فرزند نقش مهمی دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین راستگو ( مدیر مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی ) : مادران فقط نقش سیر کردن کودکان را به عهده ندارند بلکه در تربیت آنها نقش اساسی ایفا می‌کنند ، مادر چه شاغل باشد چه خانه‌ دار باید برنامه‌ ریزی مناسبی برای تربیت فرزندان داشته باشد. مادرانی که تازه […]

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین راستگو ( مدیر مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی ) : مادران فقط نقش سیر کردن کودکان را به عهده ندارند بلکه در تربیت آنها نقش اساسی ایفا می‌کنند ، مادر چه شاغل باشد چه خانه‌ دار باید برنامه‌ ریزی مناسبی برای تربیت فرزندان داشته باشد.
مادرانی که تازه می‌خواهند مادر شوند نباید در مجالس فسق و فجور شرکت کنند ، باید از خوردن مال حرام جلوگیری کنند طوری که بچه‌ در درون رحم به راحتی رشد کند چرا که ایمان مادر در شکل‌ گیری اخلاقیات فرزند بسیار مهم است . بهتر است مادران برای شیر دادن رو به قبله پاک و با وضو باشند مادر فقط فرزند را سیر نمی‌کند بلکه در اخلاقیات فرزند نیز تاثیر گذار است و روحیات خود را به فرزند انتقال می‌دهد . مادرانی که فرزند خردسال و کودک دارند می‌توانند با شعر و بازی‌های مناسب، مسائل دینی را به صورت کاملا تدریجی به فرزندان بیاموزند.
مادران با رفتارشان می‌تواند الگوی مناسبی برای فرزندان باشند آنها با رفتار خود می‌توانند حرام و حلال ، نماز اول وقت و امثال این‌ها را به فرزندان آموزش بدهند و تاثیر مثبتی بگذارند.
وی با اشاره به نقش مادرانی که فرزندان آنها بالای هفت سال هستند ، گفت: اگر رفتار دینی در خانواده‌ها حاکم باشد تربیت دینی را به دنبال دارد ما نباید با وسواس و نگاه‌های خشن بچه را از دین دور کنیم ، اگر قرار است مسائل دینی را به کودکان آموزش بدهیم بهتر است از طریق محبت باشد ما برای اینکه فرزندان خود را دینی بار بیاوریم ابتدا باید محبت کردن را یاد بگیریم .
در جامعه حال حاضر ما متاسفانه بسیاری از مادران شغلی را انتخاب می‌کنند که برای آنها ضرورت ندارد . اسلام کارها را تقسیم کرده است و شغل بیرون متعلق به مردان است و زنان در منزل باید فرصت مطالعه ، بازی کردن با بچه و امثال این‌ها را داشته باشند نباید تربیت فرزندان خود را به هر کسی بسپاریم . مادران تا آنجایی که برایشان امکان دارد بهتر است مشاغل بیرون را رها کرده و به جای آن به کارهای داخل منزل بپردازند.
وی تاکید کرد: بسیاری از مشکلات به دلیل عدم حضور پدر و مادر در خانه است و کودکان وقت خود را با بازی‌های رایانه‌ای و امثال این‌ می‌گذرانند که این خود تاثیر بسیار بدی در روند فکری کودکان دارد.
مادرانی که شاغل نیستند نیز باید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند ، خانواده همواره باید یک جو شادی داشته باشد تا بچه‌ها بتوانند انرژی و تحرکات خود را در خانه بروز بدهند. حضرت زهرا(س) همواره تمام مسائل را از روی اصول خود انجام می‌داد شاید برخی بگویند که آنها معصوم بوده‌اند ، ولی خدای آنها با ما یکی است تنها فرق آنها در نوع تفکرشان است ، حضرت زهرا(س) تمام توان و تفکر خود را در تربیت نسل به کار می‌برد.
متاسفانه در کشور ما تربیت فرزند متولی درستی ندارد حتی آموزش و پرورش و یا صدا و سیما که می‌توانند در این راستا نقش مهمی داشته باشند آن کارایی را که باید داشته باشند، ندارند . در کشور ما شاید به علم‌آموزی اهمیت بدهیم ولی توجه به اخلاقیات کم شده است . ارگان‌ها باید به‌ گونه‌ای عمل کنند که پدر و مادر را در پرورش اخلاقیات مناسب یاری رسانند .


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : نقش زن در تربیت و تعلیم
ارسال دیدگاه