خبرهای ویژه

rahbari
» زنان شهیده در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس » شهیده الهه زینال پور تبریزی

تاریخ انتشار : 1398/02/31 - 17:22

 کد خبر: 13851
 1187 بازدید

شهیده الهه زینال پور تبریزی

شهیده الهه زینال پور دختر بچه‌ای ۱۲ساله بود که در دی ماه ۱۳۵۷در حالی‌که تنها چند روز به تولد زیبایش مانده بود، در چهاراه لشکر بر اثر برخورد با تانک و ضربه مغزی شهید شد .

نام : الهه
نام خانوادگی : زینال پور تبریزی
نام پدر: امیر
تاریخ تولد:مشهد
محل تولد:مشهد
تاریخ تولد: ۱۳۴۵/۱۰/۱۹
تاریخ شهادت:۱۳۵۷/۱۰/۹
محل شهادت: مشهد

ماجرای روز حادثه
در تظاهرات آن روز به دلیل ورود تانک‌ها به خیابان جمعیت فشرده می‌شد و الهه که در فاصله نزدیک به تانک قرار گرفته گوشه لباسش به چرخ‌های تانک گیر کرد و ده‌ها متر کشیده شد و در این بین حرکت چرخ‌های تانک الهه را هر بار بالا برد و به زمین کوبید.
در حالیی که مردم از ترس تانک نزدیک نمی‌شدند و در این بین دختری حدود ۱۳سال به کمک الهه می‌شتابد که «شهیده مهری زارع» نام داشت.
با تلاش مهری زارع دوست صمیمی الهه نجات پیدا کرد و با پای خودش به بیمارستان رفت اما بعد از بستری شدن خون‌ریزی مغزی کرد و بعد از ۳‌روز به شهادت رسید.

الهه نوجوانی که آرزوی شهادت داشت
«الهه دختری بود علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی. مطالعه زیاد کتاب او را به دختری پر صحبت و فهمیده تبدیل کرده بود و در این بین تشویق پدر و مادرش او را در راه خواندن کتاب علاقه مندتر می‌کرد.
وی در خانواده‌ای مرفه، تحصیلکرده و علاقمند به کتاب به دنیا آمده بود، حضور در این خانواده او را به دختری پرصحبت و آگاه تبدیل کرده بود.»[۱]
این نوجوان شهید به غایت بخشنده و دست و دلباز بود. در بخشش از چیزهایی که دوست داشت به راحتی می‌گذشت. الهه در زلزله طبس که در سال ۵۷ رخ داده بود گردنبند خود را به زلزله زده‌ها داد. در کنار این به مادر نیز که برای بچه‌های زلزله‌زده لباس می‌دوخت، کمک می‌کرد.[۲]

***
کتابها رو یکی یکی می شمرد و شماره گذاری می کرد. آخرین کتاب رو که برداشت خیالش راحت شد .فقط مونده بود یک اسم خوب برای کتابخانه قشنگش انتخاب کند . گفت : فاطمه به نظرت چه اسمی بزاریم ؟ فاطمه دخترخاله الهه بود و مثل دو خواهر به هم نزدیک بودند . فاطمه گفت : نگاهش کردم .الهه را همیشه بزرگتر از سنش می دیدم .هوش واستعداد خوبی داشت . حالا هم به این فکر بود که یک جوری کتابهای کتابخانه رو به دست بقیه دوستان و همسایه ها برسونه تا اونا هم مطالعه کنند و بی نصیب نمانند .چند تایی اسم انتخاب کردیم ودر آخر اسم کتابخانه رو گذاشتیم “کتابخانه شخصیت” کتابخانه ای که به نوعی روی شخصیت خیلی ها به خصوص خود الهه هم تأثیر گذار بود .

 

پی نوشت ها:

۱-مرضیه ذاکری گردآورنده تاریخ شفاهی زندگی شهید الهه زینال‌پور
۲-شهین جعفری همکلاسی الهه زینال‌پور

 

منبع :

۱- راه دانا
۲- زنان شهید


برچسب ها : , , , , , , ,
دسته بندی : زنان شهیده در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
ارسال دیدگاه