خبرهای ویژه

rahbari
» نقش زن در تربیت و تعلیم » چگونه فرزندان خود را تربیت کنیم ؟

تاریخ انتشار : 1397/08/06 - 22:34

 کد خبر: 817
 1678 بازدید

چگونه فرزندان خود را تربیت کنیم ؟

استاد حوزه علمیه خواهران گفت: برای این که بتوانیم مربی خوبی برای فرزندمان باشیم باید خودمان را اصلاح کنیم؛ کسی تا خودش را تربیت نکند، نمی تواند مربی خوبی باشد. نشست اخلاقی با سخنرانی خانم حکیمه السادات طباطبایی استاد حوزه خواهران، در موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) اصفهان برگزار شد. طباطبایی مباحث خود را […]

استاد حوزه علمیه خواهران گفت: برای این که بتوانیم مربی خوبی برای فرزندمان باشیم باید خودمان را اصلاح کنیم؛ کسی تا خودش را تربیت نکند، نمی تواند مربی خوبی باشد.


نشست اخلاقی با سخنرانی خانم حکیمه السادات طباطبایی استاد حوزه خواهران، در موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) اصفهان برگزار شد.
طباطبایی مباحث خود را با چند سوال شروع کرد که آیا ما روش های تربیتی فرزندمان را با این وضعیت موجود در جامعه می دانیم یا خیر؟ آیا این سوال دغدغه فکری شما هست یا خیر؟ آیا جنگ نرم دغدغه ذهنی شما هست؟

استاد حوزه خواهران افزود: سؤال پرسیدن انسان بهترین ملاک برای تشخیص میزان علم یا جهل او است.
وی در ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین ملاک‌های سنجش آدمیت میزان پرسشگری او است، این که چقدر سؤال مطرح کند، علی بن ابی طالب علیه السلام می فرمایند «انسان در زیر زبانش پنهان شده است»؛ یعنی اگر کسی را دیدیم که هیچ سؤالی نمی کند و هیچ دغدغه‌ای ندارد متوجه می‌شویم که انسان جاهلی است در حالی که جهلش آشکار نیست.
طباطبایی ادامه داد: کسی که سؤال و دغدغه ندارد در جهل به سر می‌برد، پس یکی از مهم ترین دغدغه های انسان باید پرسشگری باشد. روانشناسی ثابت کرده که هر بچه ای که زیاد سؤال دارد، نشان از هوش بالا و درایت او است.
وی ابراز داشت: قرآن در آیه ۱۰۵ سوره مائده می‌فرماید: «علیکم انفسکم» یا در جای دیگر می‌فرماید: «یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم و اهلیکم نارا»؛ ای کسانی که ایمان آوردید خودتان و فرزندانتان را از اتش نجات دهید، این که می‌فرماید خودت و فرزندت را از آتش نجات بده به چه معنا است؟ آتش فقط آخرت نیست، بلکه این جهان را هم شامل می شود، «ان الله لایظلم مثقال ذره» خداوند به اندازه یک ذره هم ظلم نمی‌کند.
طباطبایی اظهارداشت: خداوند درمورد عذاب دوزخ می‌فرماید:« ذلک بما قدمت ایدیکم و ان الله لیس بظلام للعبید» اینها را خودتان پیش فرستادید، خداوند ظلم به بنده نمی‌کند، قرآن می‌فرماید: «یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم و اهلیکم نارا»، مگر نمی فرماید خودتان این آتش را پیش می‌فرستید و خداوند ظلم به بنده نمی‌کند، یکی از آتش های جامعه ما همین گوشی‌ها است، نادانسته راهی را می‌رویم که متوجه نیستیم.
وی ادامه‌داد: از حضرت علی علیه‌السلام روایت شده که فرزند تجلی پدر و مادر و مربی است، الان فقط مادر، مربی بچه نیست و نباید انتظار داشته باشیم که صد در صد مثل مادر شود، فرزند طوری بار می‌آید که مربی پرورش می دهد، بنابراین برای تربیت فرزند نباید بی گدار به آب زد، بلکه مربی برای موفقیت در تربیت اول باید خودش را تربیت کند.
وی با تاکید براینکه برای این که بتوانیم مربی خوبی برای فرزندمان باشیم باید خودمان را اصلاح کنیم خاطرنشان کرد: کسی تا خودش را تربیت نکند، نمی تواند مربی خوبی باشد، باید جایگاه خود را در هستی بفهمیم، باید بفهمم کیستم و چه کاره هستم، نباید زیبایی ظاهر این‌قدر اهمیت داشته و این تغییر ذائقه ها به دلیل گم کردن خودمان است.

منبع : رجانیوز


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : نقش زن در تربیت و تعلیم
ارسال دیدگاه