خبرهای ویژه

rahbari
» اخبار » مسابقات قرآنی بانوان

تاریخ انتشار : 1398/01/28 - 17:23

 کد خبر: 13509
 925 بازدید

مسابقات قرآنی بانوان

برای سومین سال،‌ بخش بانوان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در سطحی ممتاز برگزار شد و توانمندی‌های زنان ایرانی، شرکت‌ کنندگان خارجی را به تحسین واداشت.

بعد از بیست‌ و سه سال برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، سال ۹۶ بود که بخش بانوان نیز به این مسابقات اضافه شد. حالا سه سال است زنان حافظ قرآن از کشورهای مختلف و با زبان‌های عربی، فارسی، ترکی، انگلیسی و روسی  مهمان کشورمان هستند با زبان شیوای قرآنی باهم رقابت می‌کنند.
مسابقات امسال در سطحی منحصر به‌ فرد برگزار شد و یکشنبه ۲۵ فروردین،‌ مصلای امام خمینی(ره) در تهران،‌ میزبان مراسم اختتامیه این مسابقات بود. برگزاری مسابقات برای بانوان قرآنی کشورهای مختلف آن‌ هم در این سطح ممتاز نیاز به مدیریتی توانمند دارد که این مسئولیت را امسال خانم حامده نکوفال به‌عنوان مسئول کمیته بانوان بر عهده داشت. در خصوص این مسابقات با ایشان گفت‌ و گو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

بخش بانوان با کسب اجازه از مقام معظم رهبری اضافه شد
امسال سومین دوره مسابقات بین‌المللی در بخش بانوان برگزار شد که در دو رده سنی دانش‌آموزان و بزرگسالان برگزار شد. در بخش دانش‌آموزی ۱۱ کشور و در بخش بزرگ‌سال ۲۱ کشور حضور داشتند. اندونزی، بنگلادش،‌ آفریقای جنوبی، روسیه، الجزایر، اردن، ترکیه، کامرون، ازجمله کشورهای شرکت‌کننده در بخش بانوان بودند. داوران نیز از ۵  کشور عراق، بحرین،‌ افغانستان و کویت دعوت شدند که در هر یک از پنج رشته، یک داور ایرانی و یک داور خارجی داوری می‌کرد. یک ناظر و یک سرپرست هیئت‌ داوران و یک نفر استاد راهنما همگی از ایران حضور داشتند.

بانوان ایران در مسابقات جهان اسلام، مدعی هستند
قبل از این سه سال که بانوان امکان شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشورمان را نداشتند، بیست‌ و سه دوره بدون حضور خانم‌ها برگزار شد. علت این امر هم مخالفت‌هایی بود که با برگزاری بخش بانوان در این مسابقات وجود داشت که با پیگیری‌ مجدانه آقای حسینی رییس وقت سازمان اوقاف و امور خیریه، طی مکاتبات و پیگیری‌هایی که از دفتر مقام معظم رهبری انجام شد، خوشبختانه ایشان اجازه این امر را صادر کردند و مسابقات در بخش بانوان نیز شروع به کار کرد.
مسابقات قرآن بانوان تنها در بخش حفظ برگزار می‌شد. اما امسال بخش قرائت را هم قرار بود داشته باشیم که به خاطر به حد نصاب نرسیدن شرکت‌ کنندگانی که در سطح مسابقات بین‌المللی باشند، این بخش حذف شد.
این حقیقت را باید در نظر گرفت که قرائت به مفهومی که ما داریم، در بسیاری از کشورها وجود ندارد و همین باعث می‌شود در حالت کلی تعداد شرکت‌کنندگان بخش قرائت نسبت به بخش حفظ بسیار کمتر باشد. طبیعتاً این کمتر بودن،‌ در بخش بانوان بیشتر است.
چون در کشورهای اسلامی به‌طور کلی خانم‌ها کمتر به بخش قرائت وارد می‌شوند. بانوان جمهوری اسلامی در بخش حفظ واقعاً مدعی هستند و من در سالن مسابقات می‌دیدم که رقابت بانوان در سطح حفظ فوق‌العاده بود.

رتبه‌های برتر را دو بانوی روشندل کسب کردند
نکته جالب اینکه ما دو نماینده نابینا از کشورمان داشتیم که هر دو نفر فوق‌العاده بودند و رتبه آوردند. قبل از شروع مسابقات چند نفر به من گفتند مسابقات نابینایان را به‌صورت مجزا از بقیه برگزار کنیم. اما نتایج مسابقات ما نشان داد که لازم به این کار نبود. چون عزیزان روشندل ما در مقایسه با افراد عادی واقعاً خوش درخشیدند. شرکت‌کننده لبنان نیز هم حفظ خوبی داشت و هم اینکه فوق‌العاده صوت و لحن زیبایی داشت.
مریم شفیعی روشندل عزیزمان که از استان ایلام به‌ عنوان یکی از استان‌های محروم در این مسابقات حضور پیداکرده بود، مادر مهربانش لحظه‌ به‌ لحظه همراهش بود و به او روحیه می‌داد. این دختر بدون اینکه حتی قرآن خط بریل را داشته باشد خود را به این سطح رسانده. او فقط با گوش دادن به نوار قرآن حافظ کل می‌شود و در مسابقات بین‌المللی این‌طور می‌درخشد.

مسابقات ما در جهان اسلام منحصربه‌فرد است
به‌جز ایران مسابقات بانوان در کشورهای دیگر هم برگزار می‌شود و ما به کشورهایی نماینده می‌فرستیم که هیئت‌داوران آن‌ها خانم هستند. مثلاً اردن. در مسابقات دوبی دختران خردسال را می‌فرستیم چون در مسابقات آن‌ها مردان نیز در سالن حضور دارند. اما مسابقات قرآن در ایران تفاوت‌های مهمی با مسابقات این کشورها دارد که اصلی‌ترین وجه ممتاز آن، شفافیت مسابقات و برگزاری آن مطابق با استانداردهای شرعی است.
ما قبل از اینکه شرکت کننده‌ها به ایران بیایند، آیین‌نامه داوری را از طریق فضای مجازی در اختیار‌شان قرار می‌دهیم. همچنین داوری کلیه مراحل مسابقات از طریق بانوان انجام می‌شود.
 ما پیش از تلاوت در مسابقات برای شرکت‌کنندگان امکان دریافت مشاوره از اساتید و رفع اشکال آن‌ها را فراهم کرده‌ایم. همچنین کارنامه و ریز نمرات به آن‌ها ارائه می‌شود و امکان ارائه تقاضای تجدید نظر نیز برایشان وجود دارد. به نظر من مسابقات خانم‌ها در بخش حفظ واقعاً به‌تمام‌ معنا دوشادوش مسابقات آقایان ایستاده و خیلی خوب دارد در این میدان رقابت می‌کند.

با خداوند معامله کردیم
تعداد زیادی از دست‌اندرکاران،‌ داوران و شرکت‌کنندگان بخش بزرگ‌سال ما مادر هستند. همین نکته مسابقات خانم‌ها را ویژه‌تر می‌کند. چرا که در کنار نقش مادری و مسئولیتی که برای تربیت او بر عهده‌ دارند، به تربیت کل جامعه قرآنی هم فکر می‌کنند.
درست است که چند روزی مجبور هستند فشار این دو مسئولیت همزمان را تحمل کنند اما ان‌شاءالله برکت قرآن در زندگی همه ما جاری می‌شود و این زمانی که صرف این مسابقات می‌کنیم برکتش برای فرزندانمان چند برابر خواهد بود.
خانم‌هایی که با وجود مسئولیت فرزند و خانواده، با خدا معامله کرده‌اند و تمام‌وقت برای برگزاری هر چه‌ بهتر این مسابقات وقت گذاشتند و باور دارند که خداوند اجر این را در حق خانواده و فرزندان‌شان و تمام فرزندان ایران به آن‌ها خواهد داد.

 برگزاری مسابقات خواهران به‌مراتب سخت‌تر از برگزاری مسابقات آقایان است چون آقایان وقتی درگیر امورات اجرایی هستند، فراغت فکر بیشتری دارند و در این چند روز دغدغه خانواده‌شان را ندارند اما یک مادر وقتی مسئولیتی بر عهده می‌گیرد، همزمان دغدغه‌های مربوط به خانواده هم هست.
ما وقتی اینجا هستیم نگرانیم که آیا بچه‌های‌مان غذایشان را خورده‌اند، تکالیف‌شان را انجام داده‌اند و … ولی با توکل به خدا و باور به ارزش معنوی بالای این کار و همین‌طور همراهی همسر و خانواده می‌توان خیلی خوب از پس این مسئولیت برآمد چون واقعاً برگزاری مسابقات بانوان مستلزم قبول مسئولیت خانم‌هاست.

اشک‌ها مزد ما هستند
برای مدیریت و اجرای مسابقات بانوان در چنین سطحی،‌ فشار کار زیاد است و خیلی خسته می‌شویم اما وقتی شور و شوق شرکت‌کننده‌ها را می‌بینیم و یک‌بار توی سالن رد می‌شویم و می‌بینیم یک نفر هنگام تلاوت اشک در چشم‌هایش جمع شده برایمان کافی است. یا وقتی می‌بینیم دو شرکت‌ کننده از دو کشور با زبان و مذهب مختلف با یکدیگر دوست شده‌اند از ذوق سرشار می‌‌شویم. یکی شیعه است و یکی اهل سنت؛ یکی انگلیسی صحبت می‌کند و دیگری فارسی. این‌ها ارزشش را دارد.

فکر نمی‌کردیم بانوان ایرانی تا این حد توانمند باشند
 داوران کشورهای مختلف به من می‌گفتند فکر نمی‌کردیم خانم‌های ایرانی این‌قدر توانایی داشته باشند. اکثراً در کشورهای دیگر به خاطر تبلیغاتی که می‌شود این تصور وجود دارد که زنان در ایران مهجور هستند و آزادی ندارند و نمی‌توانند فعالیت زیادی داشته باشند. درحالی‌که این‌طور نیست. ما در مسابقات دو نفر از خانم‌های هنرمند کشورمان را آوردیم که کتابت قرآن می‌کردند تا شرکت‌کنندگان بقیه کشورها گوشه‌ای از این توانمندی و هنرمندی بانوان ایرانی را ببینند که خانم‌های‌ ایرانی‌ در عرصه‌های مختلف نیز فعالیت می‌کنند.
ما در کنار مسابقات،‌ برای اینکه استرس شرکت‌کنندگان کم شود برنامه‌های تفریحی و زیارتی را داشتیم. هرروز،‌ نیمی از روز را به رقابت اختصاص دادیم و نیمی دیگر،‌ برنامه‌هایی مانند بازدید از برج میلاد، ‌پل طبیعت و زیارت مشهد مقدس بود.

یک کتاب، یک امّت
برنامه مشهد مقدس را که اعلام کردیم، همه شرکت‌کنندگان از شیعه و اهل سنت،‌ ابراز علاقه کردند. این مسابقات بیشتر از هر چیزی ثابت می‌کند که همه ما مسلمانان خواهر و برادر هستیم که یک خدا، یک کتاب و یک پیامبر داریم که همین برای کنار هم ایستادن‌مان کافی است. مخصوصاً در برابر دشمن مشترکی که قصد ایجاد تفرقه و درگیری بین ما را دارد. شعار این مسابقات هم همین بود؛‌ یک کتاب،‌ یک امّت.

 

منبع : فارس


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اخبار
ارسال دیدگاه