خبرهای ویژه

rahbari
» زنان شهیده در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس » شهیده مریم سلمکی

تاریخ انتشار : 1397/12/25 - 18:53

 کد خبر: 13296
 960 بازدید

شهیده مریم سلمکی

شهیده سلمکی بانویی باحجاب بود اما در زمان شاه حضور در عرصه های اجتماعی برای زنان به سختی میسر بود و آن ها می بایست با زیر پا گذاشتن شئونات اسلامی به فعالیت بپردازند ولی او توانست با حفظ کامل حجاب به حضور مثبت و کارآمد خویش ادامه دهد.


نام پدر: عباس
تاریخ تولد: ۱۳۳۱/۱۰/۲۲
محل تولد: ایران – تهران
تاریخ شهادت: ۱۳۶۷/۰۴/۱۲
محل شهادت: آسمان خلیج فارس
نحوه شهادت : شلیک موشک از ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری
طول مدت حیات: ۳۶ سال
مزار شهید: خلدبرین_یزد

 

کودکی او در شهر تهران سپری شد و به مدرسه رفت. آموختن علم را تا اخذ مدرک دیپلم ادامه داد سپس وارد عرصه ی کار شد و در اداره ی برق اشتغال یافت. وی در کار خویش جدی بود و از شغل خود هدفی جز رضای خداوند و خدمت رساندن به خلق نداشت.
مریم بانویی باحجاب بود اما در زمان شاه حضور در عرصه های اجتماعی برای زنان به سختی میسر بود و آن ها می بایست با زیر پا گذاشتن شئونات اسلامی به فعالیت بپردازند ولی او توانست با حفظ کامل حجاب به حضور مثبت و کارآمد خویش ادامه دهد.
مهرماه سال ۱۳۵۵ با آقای علی محمد ملک ثابت ازدواج کرد و به شهر یزد رفت. در این شهر نیز فعالیت خود را ادامه داد. سال ۱۳۵۶ اولین فرزندش به دنیا آمد و پس از آن دو فرزند دیگر خداوند به او هدیه داد. در تابستان سال ۱۳۶۷ مریم و همسرش تصمیم گرفتند به دوبی سفر کنند ابتدا با اتوبوس به بندرعباس رفتند و در روز یکشنبه دوازدهم تیرماه سال ۱۳۶۷ عازم کشور امارات شدند. اما دقایقی بعد اصابت موشکی که از ناوگان دریایی آمریکا شلیک شده بود، باعث شد هواپیما در آسمان آبی خلیج فارس متلاشی شد.
مریم ۳۶ ساله و همسرش به همراه کلیه مسافران به شهادت رسیدند. پیکر این دو عزیز را در گلزار شهدای خلد برین به خاک سپردند. فرزندان این شهیدان عزیز پس از قبول غرامت اقدام به ساخت دبیرستان پسرانه به نام پدر و مجتمع درمانی فاطمه الزهر(س) در شهر یزد نمودند.

برگرفته از:
کتاب شقایق های کویر، صفحه:۱۲۹

 

منبع : سایت صبح


برچسب ها : , , , , , , ,
دسته بندی : زنان شهیده در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
ارسال دیدگاه