خبرهای ویژه

rahbari
» زنان شهیده در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس » شهیده طیبه مهرنامی / عکس شاه را وسط حیاط مدرسه به زمین کوبید

تاریخ انتشار : 1398/02/07 - 18:29

 کد خبر: 13575
 1028 بازدید

شهیده طیبه مهرنامی / عکس شاه را وسط حیاط مدرسه به زمین کوبید

شهیده ۱۷ ساله انقلاب «طیبه مهرنامی» شجاعانه عکس شاه را از دفتر مدرسه پایین آورد و وسط حیات مدرسه به زمین کوبید؛ او نخستین کسی بود که شعار کوبنده «الله‌اکبر» را در فضای تهرانپارس فریاد زد.

نام: طیبه
نام خانوادگی: مهرنامی
نام پدر: بیوک
شماره شناسنامه: ۲۰۴۹
محل صدور: تهران
تاریخ تولد: ۱۵/۰۲/۱۳۴۰
تاریخ شهادت: ۰۹/۱۰/۵۷
شغل: دانش آموز
سن در هنگام شهادت: ۱۷
محل شهادت: تهران(شمال شرق) – منطقه۴
حادثه منجر به شهادت: ترور توسط ساواک

شهیده «طیبه مهرنامی» ۲۲ مهرماه سال ۱۳۴۰ زمانی که خانواده‌اش در راه مهاجرت از تبریز به تهران بودند، در نیمه راه متولد شد. او فرزند پنجم خانواده بود و از ویژگی‌های بارزش در دوران کودکی این بود که معمولاً کاملتر از سنش رفتار می‌کرد.
این شهید انقلاب بسیار مؤدب و محجوب و در دوران دبستان و راهنمایی و دبیرستان دانش‌آموز ممتاز و مورد توجه همه بود. زمانی که هم سن و سال‌هایش مشغول بازی و پیروی از مد‌های گوناگون بودند، در محیط باز زنان طاغوت با انتخاب آگاهانه حجاب اسلامی را برگزید و در راه اعتقاد و دینش قدم برداشت.
شهید مهرنامی از سال ۱۳۵۶ با اوج‌گیری حرکت‌های مردمی به صورت نیروی پیشتاز در دبیرستان عمل می‌کرد و اعلامیه‌های امام خمینی (ره) را که مخفیانه به دستش می‌رسید، در مدرسه منتشر می‌کرد؛ او آغازگر تظاهرات در دبیرستانش بود و عکس شاه را نیز او به همراه دوستانش از دفتر مدرسه پایین آوردند و وسط حیاط مدرسه به زمین کوبید؛ مدیر از ترس ساواک چند روزی مدرسه را تعطیل کرد اما طیبه دست بردار نبود.


بسیار شجاعانه برای الله‌اکبر پشت‌بام اعلامیه دست‌نویس به دیوارهای مدرسه می‌چسباند و نخستین کسی بود که ندای الله‌اکبر را در فضای تهرانپارس طنین انداخت. روز قبل از شهادتش در صف نفت از تجمع مردم استفاده کرد و علیه شاه شعار سر داد که در همانجا توسط ساواک منطقه شناسایی شد و روز بعد که وضو گرفته و آماده نماز ظهر و عصر بود، مقابل منزلش توسط افراد ساواک شناسایی و با رگبار مسلسل از یک پیکان سفید به طرفش تیراندازی شد.
این شهید ۱۷ ساله انقلاب روز ۹ دی‌ماه ۱۳۵۷ به فیض شهادت نائل شده و خواهرش نیز جانباز شد. پیکر شهید «طیبه مهرنامی» در میان رعب و وحشتی که رژیم به وجود آورده بود، به صورت مخفیانه در آرامگاه ابدیش در قطعه ۲۱ گلزار شهدای بهشت زهرا(س) تهران به خاک سپرده شد.

منبع :

۱. فارس

۲. سایت زنان شهید


برچسب ها : , , , , , , ,
دسته بندی : زنان شهیده در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
ارسال دیدگاه