خبرهای ویژه

rahbari
» زنان شهیده در سطح بین الملل » شهیده شادیه ابوغزاله

تاریخ انتشار : 1398/05/01 - 19:28

 کد خبر: 14362
 1360 بازدید

شهیده شادیه ابوغزاله

شهیده شادیه ابوغزاله مبارز فلسطینی است که در شهر نابلس متولد شد ، دوره آموزش ابتدایی و متوسطه ی خود را در مدارس این شهر سپری نمود ، سپس در سال ۱۹۶۶ به دانشگاه عین شمس ملحق شد و در رشته ی علوم اجتماعی و روانشناسی به تحصیل پرداخت . وی در سال ۱۹۶۲ وارد […]

شهیده شادیه ابوغزاله مبارز فلسطینی است که در شهر نابلس متولد شد ، دوره آموزش ابتدایی و متوسطه ی خود را در مدارس این شهر سپری نمود ، سپس در سال ۱۹۶۶ به دانشگاه عین شمس ملحق شد و در رشته ی علوم اجتماعی و روانشناسی به تحصیل پرداخت .

وی در سال ۱۹۶۲ وارد تشکیلات فلسطینی جنبش ناسیونالیست های عرب گردید و با اعتقاد به قطعی بودن پیروزی ملتهای مبارز در راه آزادی و تأکید نقش زن در کنار مرد در پایان دادن به درگیری به نفع ملتهای ستمدیده ، مبارزه ی خود را از طریق این تشکیلات آغاز کرد .
شادیه از زمان تشکیل جبهه خلق آزادی‌ بخش فلسطین به صفوف آن ملحق شد و آموزشهای نظامی خود را در آن فراگرفته و در سازماندهی جنبش مقاومت فلسطین در داخل سرزمین اشغالی و در اجرای چند عملیات انفجاری و تهاجمی علیه مراکز حساس نظامی دشمن فعالانه شرکت داشت .با وجود خطراتی که در آخرین روزهای عمرش با آن مواجه گردید حاضر نشد خاک وطن را به خاطر آن به مبارزه برخاست ترک کند . سرانجام در تاریخ ۲۱/۱۱/۱۹۶۸ در پی اجرای عملیاتی در شهر نابلس به شهادت رسید .

از سخنان وی : در دیداری از زندان… افراد بی شماری را دیدم ، کشاورزان و کارگران زحمتکش را که در ذلت بسر می بردند ، مشاهده نمودم ، با آنها به انتظار نشستم ، اهانتی را که به زندانیان روا می شد ، دیدم ،… و در داخلم آتشی از خشم زبانه کشید .

مأخذ : الموسوعه الفلسطینه ، جلد دوم ، ۱۹۸۴

منبع : دانشامه فلسطین

تهیه و تنظیم : زینب ۱۳۵


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : زنان شهیده در سطح بین الملل
ارسال دیدگاه