خبرهای ویژه

rahbari
» اخبار » حضرت زینب کبری(س) در نگاه امام خامنه ای

تاریخ انتشار : 1398/01/01 - 15:47

 کد خبر: 13333
 641 بازدید

حضرت زینب کبری(س) در نگاه امام خامنه ای

نقشی که حضرت زینب بر عهده گرفت؛ این خیلی چیز مهمی است. این حادثه نشان داد که زن در حاشیه‌ی تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد .

حضرت زینب کبری (س) یکی از تاثیرگذارترین بانوان جهان تشیع و اسلام در طول تاریخ است. ایشان با رساندن صدای حضرت اباعبدالله(ع) به گوش مردم و خطبه های آتشین نگذاشتند واقعه عاشورا به فراموشی سپرده شود و پس از سالیان سال همچنان خیل عاشقان امام حسین در این روز به عزاداری برای آن حضرت می پردازند. در این مطلب می توانید دو نگاه رهبر معظم انقلاب به حضرت زینب (س) سلام الله علیها را مشاهده کنید:
“حادثه‌ى عاشوراى حسینى را هم ستمگران و ظالمان میخواستند نگذارند باقى بماند، زینب کبرا (سلام‌الله‌علیها) نگذاشت.
دو حرکت عمّه‌ى ما – زینب کبرا (علیهاالسّلام) – انجام داد: یک حرکت، حرکت اسارت بود به کوفه و شام و آن روشنگرى‌ها و آن بیانات که مایه‌ى افشاى حقایق شد؛
یک حرکت دیگر، آمدن به زیارت کربلا در اربعین بود؛ حالا اربعین اوّل یا دوّم یا هرچه. این حرکت به معناى این است که نباید اجازه داد که انگیزه‌هاى خباثت‌آلودى که قصد دارند مقاطع عزیز و اثرگذار و مهم را از یادها ببرند، موفّق بشوند؛ البتّه موفّق هم نخواهند شد.
تا ملّتها زنده‌اند، تا زبانهاى حق‌گو در کار است، تا دلهاى مؤمن داراى انگیزه هستند، نخواهند توانست این را به فراموشى بسپرند؛ همچنان‌که نتوانسته‌اند.” (بیانات در دیدار با مردم قم- ۱۳۹۳/۱۰/۱۷)

رهبر انقلاب در بیانی دیگر حضرت زینب(س) را این گونه توصیف می کنند:
” زینب کبری یک نمونه‌ی برجسته‌ی تاریخ است که عظمت حضور یک زن را در یکی از مهمترین مسائل تاریخ نشان میدهد. اینکه گفته میشود در عاشورا، در حادثه‌ی کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد – که واقعاً پیروز شد – عامل این پیروزی، حضرت زینب بود؛ والّا خون در کربلا تمام شد.
حادثه‌ی نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصه‌ی عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامىِ ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعىِ دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری؛
نقشی که حضرت زینب بر عهده گرفت؛ این خیلی چیز مهمی است. این حادثه نشان داد که زن در حاشیه‌ی تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد.
قرآن هم در موارد متعددی به این نکته ناطق است؛ لیکن این مربوط به تاریخ نزدیک است، مربوط به امم گذشته نیست؛یک حادثه‌ی زنده و ملموس است که انسان زینب کبری را مشاهده میکند که با یک عظمت خیره‌کننده و درخشنده‌ای در عرصه ظاهر میشود؛ کاری میکند که دشمنی که به حسب ظاهر در کارزار نظامی پیروز شده است و مخالفین خود را قلع و قمع کرده است و بر تخت پیروزی تکیه زده است، در مقر قدرت خود، در کاخ ریاست خود، تحقیر و ذلیل شود؛ داغ ننگ ابدی را به پیشانی او میزند و پیروزی او را تبدیل میکند به یک شکست؛ این کارِ زینب کبری است.
زینب(سلام اللَّه علیها) نشان داد که میتوان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه، به یک جهاد بزرگ.” (بیانات در دیدار جمعی از پرستاران نمونه کشور۱۳۸۹/۰۲/۰۱)

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان


برچسب ها : , , , , , , ,
دسته بندی : اخبار , زنان مجاهد در طول تاریخ
ارسال دیدگاه