خبرهای ویژه

rahbari
» نقش زن در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس » توزیع عکس و اعلامیه توسط بانوان ( خاطرات انقلاب از زبان بانوی مبارز زاهدانی )

تاریخ انتشار : 1397/05/17 - 17:20

 کد خبر: 354
 1112 بازدید

توزیع عکس و اعلامیه توسط بانوان ( خاطرات انقلاب از زبان بانوی مبارز زاهدانی )

پیروزی انقلاب اسلامی مدیون زنان و مردانی ست که با جان فشانی ها و پایداری به ثمر نشست و در این میان نقش زنان بسیار پر رنگ و تاثیر گذار بوده است. امام خمینی(ره) همواره درباره نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی بر این مساله تاکید داشتند که “ما نهضت خودمان را مدیون زن ها […]

پیروزی انقلاب اسلامی مدیون زنان و مردانی ست که با جان فشانی ها و پایداری به ثمر نشست و در این میان نقش زنان بسیار پر رنگ و تاثیر گذار بوده است. امام خمینی(ره) همواره درباره نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی بر این مساله تاکید داشتند که “ما نهضت خودمان را مدیون زن ها می دانیم ” ذکر همین نکته برای بیان نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی از هر کلامی رساتر است. میلیون ها زن ایرانی در انقلاب سال ۱۳۵۷ با قدرت هر چه تمام تر پا در صحنه نهادند .
طیبه اسماعیلی نیز یکی از زنانی است که در آن زمان در قم مشغول به تحصیل بود و پس از پیروزی انقلاب به عنوان رئیس حوزه علمیه زاهدان به فعالیت ادامه داد ؛ وی از طریق خواهر و برادرش که در تظاهرات و راهپیمایی ها حضور داشته بودند اخبار و اوضاع احوال شهر را پیگیری می کرده است.

بانوان زاهدانی در مکتب نرجس اعلامیه های امام را توزیع می کردند

————————————————————
طیبه اسماعیلی این بانوی انقلابی بیان کرد: مردم سیستان وبلوچستان هم مانند سایر مردم در استان های دیگر در پیروزی انقلاب موثر بوده و ایفای نقش کردند. در سال ۵۶ برادرم که هنوز هم به عنوان شهید مفقود الجسد است به همراه دوستانش به رهبری آقای نوکندی اعلامیه های امام را در مساجد پخش می کردند.
شب های قدر که برق ها در مکتب نرجس برای روضه خوانی خاموش و محیط اطراف کاملا تاریک می شد عده ای از بانوان انقلابی در بین صفوف مردم خود را جای داده بودند و عکس ها و اعلامیه های امام(ره) را پخش می کردند به گونه ای که وقتی برق ها روشن می شد از آن همه عکس و اعلامیه همگان تعجب کرده و ماموران زن ساواکی هم که در بین جمعیت بودند فریاد می کشیدند که پیدا کنید و به زندان بیاندازید هر کس که اینکار را کرده ولی خوشبختانه هیچگاه موفق نشدند و از این طریق اعلامیه های امام را در بین زنان نیز پخخش می کردند.

پخش اعلامیه های امام مهمترین اقدامی بود که باید انجام می شد

————————————————————
وی با تاکید بر این مطلب که مردم این خطه از کشور هم در پیروزی انقلاب ایفای نقش کرده و پای کار بودند ، گفت: برخی مواقع هم اعلامیه های امام راحل از مرز پاکستان توسط مجاهدین که الان خیلی هایشان به شهادت رسیده اند در بین مردم پخش می شد در این ایام مردم در اعتصابات ، تظاهرات و غیره حضور داشتند البته چوب و کتک هم خیلی خوردند اما از آرمان های امام و انقلابشان عقب نشینی نکردند.
این بانوی انقلابی در خصوص اقداماتی که در مکتب نرجس زاهدان انجام می شد هم بیان کرد: پخش اعلامیه های امام مهمترین اقدامی بود که باید انجام می شد از طرفی نیز کتبی که آن زمان ممنوع بود را برخی از جوانان انقلابی سعی می کردند به دست مردم برسانند یا جلسات سری تشکیل می دادند و در آن اقدام به معرفی امام به مردم و ارائه اهدافشان می کردند.
بیشترین تجمعات و راهپیمایی های زاهدان توسط حاج آقای کفعمی که خدایش رحمت کند مدیریت می شد ، مرکز ثقل این جریانات در مسجد جامع بود آیت الله کفعمی پناه و امید انقلابیون بود ، ساواک جرات تعرض به وی را نداشت چون مجتهد بود.
مسجد جامع و کتابخانه کنار مسجد مرکز تجمعات ، تظاهرات و راهپیمایی های مردم بود ؛ کتابخانه آیت الله کفعمی در آن زمان مرکز تکثیر عکس و اعلامیه های امام بود که برخی از انقلابیون در زیرزمین آن اقدام به انتشار و سپس توزیع آنها می کردند.

خمینی خمینی قلب ما باند فرودگاه توست

————————————————————
اسماعیلی خاطر نشان کرد: روزی که خبر شنیدن امام در کشور پیچیده بود همه خوشحال و خندان بودند، آن زمان همه رادیو و تلویزیون نداشتند از همان لحظه که قرار بود امام بیایند مردم در خانه هایی جمع می شدند که تلویزیون داشتند تا تصاویر ورود امام را ببینند. زمانی که بختیار گفته بود فرودگاه ها را ببندید مردم شعار می دادند “خمینی خمینی قلب ما باند فرودگاه توست” آنها از قیام مردم خیلی ترسیده بودند.
آن زمان روزنامه ها خیلی طرفدار داشت و مردم برای خرید باید در صف منتظر می ماندند؛ هیچگاه از یاد نخواهم برد روز ۲۲ بهمن در صف خرید روزنامه بودم که یک مرتبه چراغ های ماشین ها روشن و بوق ها پشت سر هم نواخته می شد مردم نقل بر سر هم می پاشیدند و فریاد می زدند که دیگر روزنامه نخرید بروید خانه هایتان تلویزیون را ببینید انقلاب پیروز شد ؛ بدو بدو به خانه رفتم دیدم سرود ” ایران ایران ایران رگبار مسلسل ها ” در حال پخش شدن است شروع به گریه کردم… هنوز هم وقتی این سرود پخش می شود تمام صحنه ها و لحظه ها یادم می آید و اشک از چشمانم سرازیر می شود.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : نقش زن در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
ارسال دیدگاه